peRmata penyeRi.. =)

Sunday, 29 July 2012

Hadith of the day #2 - Sabar

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh..

Rasulallah S.A.W bersabda :

"Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. Sesungguhnya semua urusan adalah baik. Dan hal itu tidak akan diperoleh kecuali oleh seorang mukmin. Apabila dia mendapatkan kesenangan, maka dia bersyukur. Maka hal itu merupakan baik baginya. Dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia bersabar. Maka itu juga merupakan kebaikan baginya".

- Hadis riwayat Muslim.



Kita hidup di muka bumi ni tidak akan terlepas dari ujian dan cobaan. So kita kena la banyakkan bersabar, bukan kita je yang diuji, diberi cobaan semua tu. Malah semua hamba Allah S.W.T diuji, cumanya bentuk ujian tu mungkin tak sama. 

Dalam Al-Quran telah jelas mengatakan bahawa Allah S.W.T tidak akan memberi ujian kepada hamba-Nya melainkan sesuai dengan kemampuanya. Allah S.W.T tahu kita boleh, kita kuat dalam menempuh ujian yang Dia bagi, so sebab tu lah Allah S.W.T bagi ujian tu pada kita.Ujian tu tanda Allah S.W.T sayang kat kita. 

Oleh itu kita kena lah sabar dalam menempuh segala ujian, musibah yang datang. Kita kena ingat, kena yakin Allah S.W.T tu sentiasa je ada untuk hamba-hamba Dia yang sabar.

p/s: Sama-samalah kita berusaha menjadi hamba yang sentiasa redha atas segala ujian dan ketentuan dari Allah S.W.T. Ingat, apa yang Allah dah tetapkan untuk kita itulah yang terbaik. ^^

4 comments:

  1. Assalamualaikum...wbth Rafidah...

    Thanks sudi singgah....
    blog kamu sungguh indah..saya suka....nice....

    From TiranaAduka.....: Sakit itu Ada Hikmat sebenarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam..

      welcome..
      erm thanks jgk..
      xde lh, blog ni biasa2 je
      ni salah satu medan untuk kita kongsi ilmu bersama..mudah mudahan bermanfaat. insyaAllah.. =)

      Delete
  2. betul sesungguhnya kunci kesabaran itu terletaknya pada hati yang tabah dan sentiasa menerima ujian. nice post walaupun simple dan pendek. do read mine back ok.n follow me too. :D.syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. disebalik kesabaran tu ada manisnya..tu la rahsia Allah kn..terima kasih =)

      Delete

Copyright © 2011 tulip keRdil. All Rights Reserved.